Kaya
We'll make our own adverture

Blog

2017-08-19

Roadtrip!

‘Het is warm, Harm’. Rowan kijkt me lachend aan terwijl het zweet op z’n voorhoofd parelt. Het is 2 uur s’middags, 35 graden en de bergpaden zijn smal en steil, langs diepe ravijnen. We zijn bijna aan het eind van onze hike van 12 kilometer in Alveito da Beira (denken we).
In de afgelopen 10 kilometer zagen we ineens biggetjes… wild zwijn biggetjes… De gedachte van ‘ach wat schattig’ ging vliegensvlug over naar ‘oh shit! Wilde zwijnen… mamazwijn! Tegelijkertijd met de gedachte, begint mamazwijn niet al te vriendelijk te knorren ergens in het dichte struikgewas. Ik begon direct een sprintje te trekken. Dat smalle bergpaadje boven de afgrond leek ineens een stuk makkelijker begaanbaar…

Het zweet staat bij mij ondertussen ook in m’n bilnaad, maar de werkelijke tocht blijkt toch nog een kilometer over 6 verder dan de beloofde 12 kilometer. Als we eindelijk aankomen bij het beginpunt smaakt dat welverdiende koude biertje heerlijk! (Nadat we eerst 1.5 liter koud water hebben weggetikt ;-))

We zijn op roadtrip. Auto huren en het binnenland in. Even weg van de boot en even ‘vakantie’. Portugal is een fantastisch land. Erg veelzijdig qua natuur en ook het binnenland is prachtig! Heldere rivieren met sprankelend en verkoelend water in een groene omgeving geurend naar dennennaalden. Alsof we in een natuurlijke Spa zijn beland!

Ook zien we de verwoesting van de bosbranden dit jaar. Bergtoppen, zij aan zij, volledig afgebrand. De chaos moet verschrikkelijk zijn geweest. Gelukkig is het verbazingwekkend hoe sterk de natuur is, en dat bomen, dankzij hun jaarringen, soms toch nog mooi, fris en nieuw groen kunnen produceren en ze zichzelf weer deels kan herstellen.

Naast de bergen, natuurlijk ook de kust. Na een dag of 5 lonkt de zee weer en zetten we koers richting Nazaré, waar helaas geen 30 meter hoge golven zijn, en daarna door naar Peniche. Hier besluiten we te gaan surfen en komen eind van de dag op ‘Camping Fort Oranje’ van Portugal terecht. Na een fijne dag surfen besluiten we dan ook maar weer te vertrekken. Even naar de boot in Lissabon om even ‘thuis’ te zijn en een nachtje goed te slapen voordat we ons onderdompelen in de luxe van een huis met douche, wc, dakterras en vooral… een hangmat! Hier sluiten we onze vakantie af en gaan we ons voorbereiden op de tocht naar de Algarve en daarna naar Madeira. Dat zal een tocht van een dag of 4, 5 worden.
Voor de mensen die het leuk vinden, een korte opsomming van onze trip”

Dag 1+2: regio Leita
Camping Foz de Alge, Figueiro dos Vinhos
Casal de Sᾶo Simᾶo Walking Trail (39.9155N, 8.3195W)
Fragas de Sᾶo Simᾶo (39.9155N, 8.3195W)

Dag 3: regio Castelo Branco
Paths of Enchantments and hidden corners, Alveito da Beiro (39.8242N, 7.7984W)
Rio Ocreza (39.8418N, 7.5923W)

Dag 4: regio Coimbra & Arganil
Camping: Parque Campismo Góis
Foz de Égua (40.2487N, 7.8134W)
Fraga da Pena (40.2209N, 7.9359W)

Dag 5: regio Aveiro
Nazaré

Dag 6: regio Peniche & Berlengas
Peniche, surfen!

Dag 7 + 8 : terug naar Lissabon

Dag 9+10+11: Aljustrel AirBnB

En dan nog een korte blog speciaal voor Floor! omdat je jarig was gisteren!
Je had nogal wat vragen, dus ik zal proberen een kleine impressie te geven van het leven aan boord.

Douchen: als we in een haven liggen dan zijn daar gewoon voorzieningen. Als we voor anker liggen, was je je met een emmertje in de kuip met biozeep (zeep die alles wast met alle soorten water) en daarna afspoelen met een beetje zoet water. In verband met je watervoorraad, kan je niet gaan douchen aan boord (niet bij zo’n klein bootje als wij hebben in ieder geval ;-))

Kleding wassen: ook als we in een haven liggen en anders dan doen we het in een zwarte vuilniszak, leggen we die vast op het voordek en door de golven ontstaat een soort warme wasmachine! Super handig [font=Wingdings]J[/font]

Omgaan met budget: goedkoop boodschappen doen en proberen niet teveel in de havens te liggen. Gelukkig kan ik er naast werken waardoor we ook leuke dingen kunnen doen, en niet teveel op onze centen hoeven te zitten. We hebben een minimum wat we op de spaarrekening willen hebben staan, anders ga ik weer aan het werk. En dat is onder deze omstandigheden helemaal niet zo vervelend ;-)

Reisplannen maken: je vaart met deze reis mee met de seizoenen. We moeten bijvoorbeeld in oktober op de Canarische Eilanden zijn gezien het weer, en december/ januari is de beste tijd om over te steken naar Zuid-Amerika. Deze informatie kan je vinden in ‘Pilots’. Dit is per gebied een soort maritieme gids met alle benodigde informatie over weer, getijden, lokale omstandigheden, havens, kusten etc. Daarnaast hebben wij een beetje doorgevaren omdat we graag naar Portugal wilden en daar dus het binnenland in wilden. Nu gaan we nog even naar de Algarve, waar we bezoek krijgen, en daarna dus eerst door naar Madeira, en dan de Canarische Eilanden. Eind oktober zullen we richting Kaapverdië gaan, zoals het er nu uitziet.

Wat doen we tijdens het wachten: we lezen wat, luisteren muziek, maar ik moet zeggen dat wij allebei vrij veel gewoon buiten zitten en over zee uitkijken. Dit zal voor iedereen verschillend zijn, alleen het is een fijn moment om je gedachten even te laten gaan.

Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het graag en zullen we ze voor je beantwoorden!